יום שישי, 14 ביוני 2024

חידה לפרשת נשא

איזו מידה מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם מופיעה פעמיים בפרשת נשא?


תשובה:

מידה יא: כל דבר שהיה בכלל, ויצא מן הכלל לידון בדבר חדש, אי אתה יכול להחזירו לכללו עד שיחזירנו הכתוב לכללו בפירוש (ברייתא דרבי ישמעאל).

פירוש המידה: מצווה שבד"כ יש בה פרטים מסוימים, ובאחד המקרים התורה מלמדת שיש פרט חדש, הפרטים שבד"כ קיימים אינם בתוקף אא"כ התורה כותבת אותם בפירוש. (הדברים יובנו טוב יותר לפי הדוגמאות מהפרשה).

בפרשת נשא מדובר על הקרבנות שמביא נזיר שסיים את נזירותו. אחד הקרבנות הוא איל לשלמים. באיל השלמים יש שני דברים שבהם באה לידי ביטוי מידה זו: התוספות שמביאים ביחד עם הבהמה והחלקים שמקבל הכהן.

1 - "וְסַ֣ל מַצּ֗וֹת סֹ֤לֶת חַלֹּת֙ בְּלוּלֹ֣ת בַּשֶּׁ֔מֶן וּרְקִיקֵ֥י מַצּ֖וֹת מְשֻׁחִ֣ים בַּשָּׁ֑מֶן וּמִנְחָתָ֖ם וְנִסְכֵּיהֶֽם" (במדבר ו טו).

מדוע התורה צריכה לכתוב שביחד עם האיל צריך להביא גם מנחה ונסכים, הרי בכל קרבן שלמים מביאים מנחה ונסכים?

מסביר רש"י: "לְפִי שֶׁהָיוּ בִכְלָל, וְיָצְאוּ לִדּוֹן בְּדָבָר חָדָשׁ, שֶׁיִּטָּעֲנוּ לֶחֶם, הֶחֱזִירָן לִכְלָלָן, שֶׁיִּטָּעֲנוּ נְסָכִים כְּדִין עוֹלָה וּשְׁלָמִים (ספרי)". כלומר, בגלל שבאיל השלמים יש תוספת ייחודית של 40 לחמים, התורה צריכה להדגיש שמביאים גם מנחה ונסכים כמו בכל קרבן שלמים, אחרת הייתי אומר שלא מביאים.

2 - "וְהֵנִיף֩ אוֹתָ֨ם הַכֹּהֵ֥ן ׀ תְּנוּפָה֮ לִפְנֵ֣י יְהֹוָה֒ קֹ֤דֶשׁ הוּא֙ לַכֹּהֵ֔ן עַ֚ל חֲזֵ֣ה הַתְּנוּפָ֔ה וְעַ֖ל שׁ֣וֹק הַתְּרוּמָ֑ה" (במדבר ו כ).

מדוע התורה צריכה לציין שהכהן מקבל חזה ושוק, הרי בכל קרבן שלמים הכהן מקבל את החזה ואת השוק?

מסביר רש"י: "לְפִי שֶׁהָיוּ שַׁלְמֵי נָזִיר בִּכְלָל, וְיָצְאוּ לִדּוֹן בַּדָּבָר הֶחָדָשׁ, לְהַפְרָשַׁת זְרוֹעַ, הֻצְרַךְ לְהַחֲזִירָן לִכְלָלָן לִדּוֹן אַף בְּחָזֶה וְשׁוֹק (ספרי)". כלומר, באיל השלמים יש מתנה ייחודית לכהן - זרוע בשלה. לכן התורה צריכה להדגיש שהכהן גם מקבל את החזה ואת השוק (כמו בכל שלמים).